Logo

Snydt af Københavns Kommune

KMD var valgt på forhånd
Kommunen satte i 2021 skolemadssystemet i udbud.
Allerede inden udbuddet, fik vi fortalt, at det på forhånd var besluttet, at KMD skulle have kontrakten.
Det havde vi både fået at vide af en intern kilde, og fået mange indikationer på.
Der står også "KMD" flere gange i udbudsmaterialet, der på flere punkter er tilpasset KMD.
For at kunne dokumentere at vi vidste det, så skrev vi det på Facebook.

Lidt baggrund
Vi har opfundet systemet i 2005 som de første.
I 2009 opdagede kommunen os og bad os om at give tilbud, og vi vandt udbuddet med en pris, der var langt lavere end den næstbilligste.
Det kunne vi, fordi vi jo havde systemet i forvejen.
Vi vandt udbuddet igen i 2015, og igen med en langt lavere pris end den næstbilligste.

Prækvalifikation
I 2021 gik kommunen igen i udbud, og denne gang skulle man prækvalificeres.
Det var noget nyt, at man således ville begrænse hvor mange der kunne få lov at give tilbud,
og det fremgik ikke, hvorfor man ville det, og hvorfor kun tre kunne få lov at give tilbud.

I første omgang blev vi prækvalificeret.

Men så må det være gået op for kommunen, at vi ville være svære at komme udenom når vi er så meget billigere,
så få dage før tilbuddet skulle være indsendt, blev udbuddet annulleret med en uklar begrundelse.

Så kom kommunen med et nyt næsten identisk udbud, og i anden omgang blev vi ikke prækvalificeret,
med begrundelsen at ansøgningen "ikke indeholder en tekstuel beskrivelse af referencens materielle indhold".
Vi har under referencer bare skrevet at vi har løst samme opgave for kommunen de sidste 13 år.
Det var det samme vi skrev i første omgang, hvor vi blev prækvalificeret, men det var altså ikke godt nok længere.

Klage til borgmesteren
Vi klagede til borgmesteren og fik dette svar, som på to punkter er usandt:
Der står at der kun var tre ansøgninger og to der levede op til kravene i første omgang, men det stemmer ikke med at der her står, at der var fire ansøgninger og tre der blev prækvalificeret.
Og nu er forklaringen i anden omgang ændret til, at vores reference (dem selv) "var den mindst relevante", hvor der i afslaget stod, at referencen (dem selv) ikke var beskrevet godt nok.
Og det er underligt at referencen til dem selv skulle være "den mindst relevante", eftersom at vi har opfundet systemet og løst opgaven i 13 år,
og de tre, der blev prækvalificerede i anden omgang, ikke tidligere har løst en tilsvarende opgave.

Resultatet
Resultatet blev som kommunen ønskede: To af de tre der i anden omgang blev prækvalificerede valgte til slut ikke at give tilbud.
Vi antager, at de undervejs har opdaget at KMD var valgt på forhånd, og derfor ikke ville bruge mere tid på det.
Så det endte med, at kommunen kun havde eet tilbud: Det fra KMD !

Trusselsbrev
Kommunen forsøger at true os til tavshed, se dette trusselsbrev og den følgende mailkorrespondance.

Konklusion
Kommunen brugte prækvalifikationen til at holde os ude fra at give tilbud.
Vi har søgt aktindsigt KMD's pris, men har ikke kunnet få hele prisen.
Men det er sikkert, at det er blevet voldsomt meget dyrere for kommunens skatteydere.

Seneste:
Den pris, som vi ikke kunne få aktindsigt i har vi fundet her.
Kommunen har altså betalt 15,6 millioner kr for noget som vi tilbød sidste gang for 2,4 millioner - altså mere end 6 gange så meget.
Dertil kommer at vores pris var alt inklusiv, vi har altså ikke sendt en eneste ekstraregning. Det har KMD næppe lovet.

Hvordan det er gået
Der var ikke skolemad den første uge - for systemet var ikke klar.
Den følgende uge gik det i fisk for KMD, se artiklen i Berlingske .
Som der står i artiklen har man fundet en work-around, hvilket nok betyder at der nu er en flok studentermedhjælpere, der klarer det manuelt :-)

Takkemails
Her er uddrag fra mails vi har fået:
"For what it's worth, så er jeg super sur på det nye Eat-system. Jeres var så meget bedre. Det fungerede bare. Det gør det nye ikke. Før var der 6-10 børn om dagen i min klasse, der købte Eat. Nu er det 1-2."
"Har forsøgt med det nye system: Værre end elendigt."
"Vi var meget glade for jeres service i mange år."
"Farvel og tak for de seneste år. Skolemad har været et at de få systemer, man som forælder er nødt til at bruge, som har virket hver eneste gang. Det system, man faktisk har det fint med at logge på og bruge. Jeg bruger kun fem minutter om ugen på skolemad, men det har altid været en lettelse, at det hver gang har været ligetil at klare det, jeg skulle."
"... det nye system er elendigt for, at sige det mildt."
"Nu har jeg skrevet til dem 5 gange og svaret er kommet en gang kun med at de ikke kan se problemet! Elendigt system og service."
"Før tog det mig max 3-4 min at bestille begge børns mad ..."
Vi siger tak til alle der har skrevet - også dem der ikke er med her.

Kan det virkelig passe?
Hvis du har læst dette, og vil tjekke rigtigheden, kan du klikke på de blå links på siden her, søge aktindsigt i kommunen, og kontakte os.

Med venlig hilsen
SkoleMad.dk